راهنمای بازی مین روب


1. بازی مین‌روب قدرت و سرعت استدلال شما را بالا می‌برد.
جالب است بدانید که یادگیری آن پیچیده‌ به مبانی ریاضی نیست. کافی است معنای عددهای صفر تا ۸ را بدانید و بتوانید خانه‌های همسایه‌ی یک مربّع را در یک پهنه‌ی شبکه‌ای تشخیص دهید.

شما یک زمین بازی دارید که در آن تعدادی خانه‌های مربّع شکل هست. در برخی از این خانه‌ها بمب هست.

2. در این راهنمای از نسخه‌ای از بازی مین‌روب که در تارنمای قدم هست کمک گرفته‌ایم. ممکن است نسخه‌های دیگری با شکل و شمایلی متفاوت پیدا کنید. در همین صفحه‌ی تارنمای قدم راهنمای کوتاهی برای جایگزین‌های کلیک چپ و راست در گوشی هوشمند آمده است. هم چنین می‌توانید بازی را در سه زمین کوچک و متوسّط و بزرگ برای بازی انتخاب کنید.

بازی آنلاین آموزش مین روب استدلال با بازی

در این بازی دو مربّع در صورتی همسایه هستند که در یک ضلع یا یک راس مشترک باشند. پس یک مربّع که در کناره‌های صفحه نباشد، ۸ همسایه دارد. همسایه‌ی بالا، همسایه‌ی پایین، همسایه چپ، همسایه‌ی راست و چهار همسایه در هر یک از گوشه‌ها.

اینجا ۸ خانه همسایه خانه a با ستاره مشخص شده است.

بازی آنلاین آموزش مین روب استدلال با بازی

3. هدف بازی ساده است. شما باید همه‌ی خانه‌هایی را که بمب ندارند خالی یا آشکار کنید.
به این منظور باید روی خانه‌ای که فکر می‌کنید خالی است، کلیک چپ کنید. هم چنین اگر مطمئن شدید که خانه‌ای بمب دارد می‌توانید روی آن نشان بمب بگذارید. یعنی روی آن کلیک راست کنید.
اگر خانه‌ی بمب‌داری را به اشتباه خالی کنید (یعنی روی آن کلیک چپ کنید.) بازی تمام می‌شود و شما باخته‌اید و می‌توانید دوباره بازی را آغاز کنید.

و البتّه غیر از این‌ها باید کمی حوصله نیز داشته باشید. روند کشف بمب‌ها در آغاز ممکن است برای شما کند باشد. اگر حوصله کنید و از بازی لذّت ببرید ممکن است بتوانید در یک دقیقه ۵۰ تا ۶۰ بمب را پیدا کنید!

4. مانند شکل بالا بازی را در یک زمین کوچک آغاز می‌کنیم. این زمین یک پهنه‌ی شبکه‌ای ۹ در ۹ است که ده تا از خانه‌های آن بمب دارند.

5. برای شروع به طور تصادفی روی یکی از خانه‌های پهنه کلیک چپ کنید. یعنی آن را خالی کنید. از آنجا که تنها در ۱۰ خانه از ۸۱ خانه‌ی پهنه بمب هست، امیدواریم که پا روی مین نگذاشته باشیم و واقعاً یک خانه‌ی خالی را خالی کرده باشیم.

بازی آنلاین آموزش مین روب استدلال با بازی

در این صورت معمولاً تعداد بیش‌تری از خانه‌های پهنه خالی و آشکار می‌شوند و اطّلاعات آن‌ها را خواهیم دید. اگر چنین نشد و خانه‌های خیلی کمی آشکار شدند باز هم تصادفی کلیک کنید تا خانه‌های بیش‌تری خالی شوند و با اطّلاعات بیش‌تری بتوانید ادامه دهید و اگر تصادفاً روی یک بمب کلیک چپ کردید، بازی را می‌بازید و می‌توانید دوباره آغاز کنید.

6. عددهایی که در هر خانه نوشته شده‌اند نشان دهنده‌ی تعداد بمب‌های همسایه با آن خانه هستند. هر خانه ۸ همسایه دارد. پس اگر در خانه‌ای عدد ۲ نوشته شده است، یعنی ۲ تا از ۸ همسایه‌ی آن خانه بمب دارند. حواستان باشد که اگر تعداد بمب‌های همسایه‌ی یک خانه صفر باشد، در آن خانه هیچ عددی نوشته نمی‌شود. در شکل بالایی تعداد زیادی از خانه‌های آشکار شده (خانه‌های تخت آشکار شده هستند و خانه‌های برجسته هنوز آشکار نشده‌اند.) این‌جوری هستتند.

7. اگر تشخیص دادید که خانه‌ای بمب دارد، روی آن نشان بمب بگذارید. به این منظور کافی است که روی آن خانه کلیک راست بکنید. به این ترتیب آن خانه شکلش تغییر می‌کند تا در آینده به اشتباه روی آن کلیک چپ نکنید. خانه‌هایی که نشان بمب دارند دیگر خالی (آشکار) نمی‌شوند. امّا اگر متوجّه شدید که به اشتباه خانه‌ای را نشان بمب زده‌اید، می‌توانید بار دیگر روی آن کلیک راست بکنید و نشان بمب را از روی آن بردارید.

8. اگر (به درستی و بدون اشتباه) به تعداد عددی که در یک خانه نوشته شده، در خانه‌های همسایه بمب پیدا کردید و نشان زدید، می‌توانید با خیال آسوده خانه‌های همسایه‌ی باقی‌مانده را خالی کنید.

9. کم کم استدلال را آغاز می‌کنیم. معمولاً خانه‌های برجسته‌ای که تعدادی عدد ۱ دور خود داشته باشند، کار راه انداز هستند و استدلال پیچیده‌ای نیاز ندارند.

بازی آنلاین آموزش مین روب استدلال با بازی

مثلاً در شکل بالا چنان که می‌بینید، خانه‌ای هست که شماره‌ی ۱ دارد و با ۸ خانه همسایه است که ۷ تا از آن‌ها خالی شده‌اند و بمبی ندارند و تنها یکی از همسایه‌های آن آشکار نشده است (به شکل برجسته‌تر دیده می‌شود.) پس حتماً همین خانه‌ی آشکار نشده بمب دارد. پس آن را نشان بمب می‌زنیم (روی آن کلیک راست می‌کنیم.) و به خاطر همین بمب تکلیف سه تا از خانه‌های آشکار نشده روشن می‌شود. می‌فهمیم که آن‌ها باید خانه‌هایی بدون بمب باشند. روی آن‌ها کلیک چپ می‌کنیم تا آن‌ها را آشکار کنیم.

بازی آنلاین آموزش مین روب استدلال با بازی

و باز اطّلاعات بیش‌تر به دست می‌آوریم.

10. این هم یک مورد ساده در یک بازی دیگر.

بازی آنلاین آموزش مین روب استدلال با بازی

در اینجا سه خانه‌ی عمودی با شماره‌های ۱ و ۲ و ۱ می‌بینید. شماره‌ی ۲ باید همسایه‌ی ۲ تا بمب باشد. پس از سه خانه‌ی آشکار نشده‌ی همساه‌ی آن دو تا باید بمب داشته باشند. امّا این دو بمب نمی‌توانند کنار هم باشند زیرا در این صورت یکی از دو شماره ۱ کنار ۲ باید ۲ می‌شد!

11. پس کار ساده شد. خانه‌ی آشکار نشده‌ی وسط خالی است و دو خانه‌ی بالا و پایین آن هر دو بمب دارند.

بازی آنلاین آموزش مین روب استدلال با بازی

و به این ترتیب یک خانه‌ی دیگر با شماره‌ی ۲ آشکار می‌شود.

12. خانه‌ی جدیدی که آشکار شد و شماره‌ی ۲ دارد باید همسایه‌ی ۲ بمب باشد و می‌بینید که همین الان این خانه در بالا و پایین خود دو تا نشان بمب دارد. پس دیگر همسایه‌های آن باید خالی باشند و می‌توانیم روی آن‌ها کلیک چپ بکنیم.

بازی آنلاین آموزش مین روب استدلال با بازی

13. حالا کنار بمب بالایی یک خانه‌ی ۱ داریم. عالی شد. این خانه در همسایگی خود باید تنها یک بمب داشته باشد. آن یک بمب هم همین حالا در همسایه‌ی سمت راستی است. پس همه‌ی خانه‌های کنار این ۱ را با کلیک چپ خالی می‌کنیم.

بازی آنلاین آموزش مین روب استدلال با بازی

14. حالا در شکل بالا خانه‌ی با شماره‌ی ۳ راهگشا است. باید در همسایگی خود ۳ تا بمب داشته باشد. دو تا از این بمب‌ها در همسایه‌های گوشه‌های بالا و پایین سمت راست نشان خورده‌اند. بقیّه‌ی همسایه‌ها نیز به جز یکی، همگی آشکار شده‌اند و خالی هستند. پس بمب باید در همین خانه‌ی آشکار نشده باشد. یعنی خانه‌ی همسایه‌ی گوشه‌ی پایین و چپ ۳ که باید با کلیک راست آن را نشان بمب بگذاریم.

بازی آنلاین آموزش مین روب استدلال با بازی

15. خب حالا همین خانه‌ی ۱ بمب خود را در کنار دارد و می‌توانیم تنها خانه‌ی آشکار نشده‌ی آن را خالی کنیم تا ببینیم چه اطّلاعاتی به دست می‌آوریم.

بازی آنلاین آموزش مین روب استدلال با بازی

بخت یارمان بود. خانه‌ی آشکار شده‌ی جدید عدد ۱ دارد. یک بمب هم در کنار خود دارد. پس همسایه‌هایش خالی هستند و روی آن‌ها کلیک چپ می‌کنیم.

بازی آنلاین آموزش مین روب استدلال با بازی

16. الان دو تا خانه‌ی با شماره‌ی ۲ داریم که هر دو در همسایگی خود یک بمب دارند و هر کدام تنها یک همسایه‌ی آشکار نشده دارند. پس بمب دوم باید در همین خانه‌های آشکار نشده باشد. نشان می‌زنیم.

بازی آنلاین آموزش مین روب استدلال با بازی

در گوشه‌ی بالا و سمت چپ زمین تقریباً کار تمام شده است. خانه‌ی شماره‌ی ۱ بمب خود را گرفته است. پس تنها همسایه‌ی آشکار نشده‌اش باید خالی باشد.هم چنین خانه‌ی سطر ۵(از بالا) و ستون ۲(از چپ) شماره‌ی ۲ دارد و دو تا از همسایه‌هایش نشان بمب دارند. پس همسایه‌های دیگر آن خالی هستند. به شکل زیر می‌رسیم.

بازی آنلاین آموزش مین روب استدلال با بازی

17. خانه‌ی آشکار شده‌ی جدید شماره‌ی ۱ دارد و یک بمب هم در کنار خود دارد. پس هر دو همسایه‌ی آشکار نشده‌اش خالی هستند.

بازی آنلاین آموزش مین روب استدلال با بازی

باز هم خانه‌ی شماره‌ی ۱ پیدا کردیم که بمب خود را از قبل گرفته است. پس همسایه‌هایشان را خالی می‌کنیم.

بازی آنلاین آموزش مین روب استدلال با بازی

18. در شکل بالا خانه‌ی ۲ یک بمب از قبل دارد و تنها یک همسایه‌ی آشکار نشده دارد. پس همین همسایه در خود بمب دارد و از طرفی این بمب همسایه‌ی یک خانه‌ی ۱ می‌باشد. پس کار را ادامه می‌دهیم.

بازی آنلاین آموزش مین روب استدلال با بازی

باز هم خانه‌ی شماره‌ی ۱ داریم که از قبل همسایه‌ی بمبدارش را یافته‌ایم. کار به سادگی پیش می‌رود.

بازی آنلاین آموزش مین روب استدلال با بازی

19. در شکل بالا خانه‌ی ۲(که پایین صفحه است.) یک بمب دارد و تنها با یک خانه‌ی آشکار نشده همسایه است. هم چنین خانه‌ی ۲ دیگری (کناره‌ی سمت راست زمین) داریم که تنها با دو خانه‌ی آشکار نشده همسایه است. پس هر دوی این دو خانه‌ی آشکار نشده بمب دارند.

بازی آنلاین آموزش مین روب استدلال با بازی

خانه‌ی شماره‌ی ۱ بمب خود را دارد پس باید همسایه‌های دیگرش خالی باشند.

بازی آنلاین آموزش مین روب استدلال با بازی

و خانه‌ی شماره‌ی ۳ پیشنهاد می‌کند که آخرین بمب باید در گوشه‌ی سمت راست و پایی باشد. گویا کار تمام شده است. زنده باد!

20. این بازی دو جور زمین از پیش تعریف شده‌ی دیگر دارد. زمین متوسّط که ۱۶ در ۱۶ است و ۴۰ بمب دارد و زمین بزرگ که ۳۰ در ۱۶ است و ۹۹ بمب دارد.

21. گاهی ممکن است در زمین‌های بزرگ‌تر مجبور شوید به طور تصادفی کار را ادامه بدهید. در این صورت زودتر کلیک کنید و وقت را هدر ندهید. هم چنین اگر یک خانه به تعداد عدد خود بمب نشان‌دار در همسایگی دارد، خانه‌های آشکار نشده‌ی دیگرش همگی باید خالی باشند. به جای این که روی تک تک آن‌ها کلیک چپ بکنید می‌توانید روی همان خانه‌ی شماره‌دار کلید‌های چپ و راست را همزمان فشار دهید. همان اثر را خواهد داشت. وقتتان هم کم‌تر گرفته می‌شود.

22. بازی مین‌روب خیلی کشش دارد. ممکن است یک ساعت گرفتار آن شوید. در این صورت از یاد نبرید که باید به چشم‌های خود استراحت بدهید. پشت سر هم‌بازی نکنید و بین بازی‌ها به چیزی در فاصله‌ی دور نگاه کنید. نگاه دائمی به صفحه‌ی رایانه یا گوشی به چشم‌های شما آسیب می‌زند.