حد مجموع 2

سعید پس از ناکامی در اولین استدلال خود، به بررسی و مطالعه پرداخت و این بار با دستی پر پیش آموزگار رفت. او راه حل زیر را از کتابی معتبر خلاصه‌برداری کرد و نشان داد:

Math Formula

Math Formula

Math Formula

Math Formula

= Math Formula

ولی آموزگار باز هم نپذیرفت و برابری شماره 3 را روی هوا و ناروا دانست. آموزگار گفت که "بسیار بد خلاصه کرده‌ای! اصل استدلال را جا انداخته‌ای."
سعید: خود شما همیشه از این قضیه کمک می‌گیرید:

Math Formula

آموزگار: کم و بیش درست می‌گویی. من چنین چیزی نگفته‌ام. من درست مانند کتاب درسی به شما یاد دادم. ببین:

تکلیف آنلاین، آموزش ریاضی، حد، دیفرانسیل

سعید: من هم که همین را گفتم.
آموزگار: سعید جان. همین یعنی همین. نه شبیه به این. اکنون خوب گوش کن. چنان که در بیان دقیق کتاب می‌بینی برای کمک گرفتن از این قضیه باید فرض Math Formula و Math Formula را داشته باشیم.

ولی در بیان سایه روشن تو (Math Formula) چنین چیزی به روشنی گفته نشده است. همین تاریکی تو را به لغزش وا داشته است. خوب نگاه کن.

می‌پذیرم که Math Formula وجود دارد و به کمک قضیه‌ها قابل محاسبه است. اما برای Math Formula محکم‌تر از آن‌چه باید حرف زده‌ای. باید بیش‌تر احتیاط می‌کردی. سعید، تو نمی‌دانی که این حد وجود دارد پس نباید شتاب‌زده شوی و از قضیه‌ی 1 صفحه‌ی 73 کمک بگیری. گرفتی چه می‌گویم؟ "پیش از کمک گرفتن از هر قضیه‌ای، باید مطمئن شوی که فرض‌های قضیه را داری." و گرنه آن قضیه را نباید به کار ببری.
سعید: پس اگر در جایی، فرض‌های قضیه‌ی 1 درست نباشند، حکم فضیه نیز نادرست است. درست می‌گویم؟
آموزگار: سعید باز هم شتاب کردی. تمرین صفحه‌ی 85 کتاب دیفرانسیل را خوب موشکافی کن. پس از آن دیگر این لغزش را نخواهی داشت.

تکلیف آنلاین، آموزش ریاضی، حد، دیفرانسیل

سعید: خب من کجا لغزش کردم؟ آیا Math Formula وجود ندارد؟
آموزگار: موضوع پیچیده نیست. تو در استدلالت لازم داری که این حد وجود داشته باشد تا بتوانی از قضیه‌ی 1 کمک بگیری. ولی سراسر استدلال درباره‌ی وجود این حد خاموش است. نه استدلال کرده‌ای که این حد وجود دارد و نه استدلال کرده‌ای که وجود ندارد. در واقع بی‌سر و صدا فرض کرده‌ای که این حد وجود دارد و سپس از قضیه‌ی 1 کمک گرفته‌ای.
سعید: پس استدلال من درست نیست؟
آموزگار: درست می‌گویی! استدلالت درست نیست. به‌ترین چیزی که می‌توانستی بگویی این است:
"من فرض کرده‌ام که Math Formula وجود دارد و مقدار این حد را a گرفته‌ام.

در این صورت با استدلال‌هایی که نوشته‌ام، این مقدار را برابر با Math Formula پیدا کرده‌ام. و اگر Math Formula وجود نداشته باشد، همه‌ی استدلال من باید نادیده گرفته شود."

سعید: خوب است. پس در این صورت استدلال من قابل شنیدن است؟
آموزگار: کم و بیش! استدلال تو یک کاستی کوچک دیگر هم دارد. که خوب است تلاش کنی و آن را بیابی. راهنمایی می‌کنم. برای برابری 5 هم باید دلیلی دست و پا کنی.

ماجرای پیشین سعید ...

درس: 
رياضي3